Amsterdam!

hej idag så skulle vi båda egentligen ha åkt till skolan för att kolla hur dom har det men det visade sig att det var förmånga som var sjuka/borta så vi fick chansen att åka in till amsterdam och kolla lite eller så kunde vi jobba i butikerna. så då valde vi att åka in till amsterdam för det kändes lite bättre att åka på en torsdag än en lördag. så vi hade larm på 8 så att vi fick lite sovmorgon ialla fall. sen när vi hade vaknat till så åt vi frukost och sen gjorde iordning oss och sedan så tog vi och cyklade ner till tågstationen vilket inte var så lätt för vi kom inte ihåg hur vi skulle åka dit, men som tur var så hade vi en ganska så tydlig karta så vi hittade dit iallafall.
 
som ni kanske har fattat så har ju både Nathalie och jag sådan otrolig tur hela tiden (känn sarkasmen) så när vi skulle köpa tågbiljätternaså frågar vi ifall dom tar kort eller anars så var vi tvungna att hitta en bankoma och hela köret, men dom sa att det fungerade så vi sa att vi ville till amsterdam och när vi då ska betala så fungerar inte skiten, men som tur var så hade jag precis den summan som behövdes i kontanter, och det hjälpte ju inte att han i biljättkassan var dryg som bara den. men vi kom iallafall på ett tåg, men det vissade ju sig att vi var tvungna att byta tåg på nästa hållplats. så när vi väl gick av så frågade vi en informationstyp om hjälp, vilket tåg som vi ska med. så vi kom med rätt tåg och efter en timme och 10 minuter så var vi framme i amsterdam :D
 
och vi hattade världens bästa sovenirbutik så nu har vi allt sådant klart ;) 
när vi köpt lite grejer så gick vi till ett intromationsbås och frågade efter en karta så att vi kunde hitta och sedan så var det dags att gå ut och upptäcka.
 
vi gick runt och kollade på alla fina byggnader, tyvärr så tog vi inte bilder på alla men på några. och så hittade vi lite roliga mat och fika ställen. när vi fortsatt upp gatan ett tag så ser jag en byggnad med ett namn som jag känner igen och står och läser namnet om och om igen och sen får jag lite smått panik och typ börjar slå på Nathalie som inte fatta vad det var som var så speciellt med byggnaden och jag tar och skriker ut att det är ju MADAME TUSSAUDE!!!!!! så vi bestämmer oss för att vi vill gå in, så vi frågar en som jobbar där vad det kostade att gå in och han säger 22€ vilekt är typ 220 kr så vi blir överlyckliga och ställer oss i kön som var förvånadsvärt kort. sen när vi kommer in och ska köpa våra biljätter så frågar hon i kassan ifall vi var studenter, och det är vi ju så vi sa ja och då fick vi biljätterna billigare så det gick på 19€ vilket är typ 190kr. så ni kan ju fatta hur lyckliga vi var just då :D
så vi gick runt där inne och kollade på alla vaxdockor och rabblade om och om igen att: tänk alla dockor som finns här har dom riktiga personerna rört. och även: kan du fatta att vi är här, vi är inne på madame tussaude!!
 
efter vårt besök där inne så fortsatte vi på gatan och efter ett tag tog vi och rörde oss tillbaka mot tåget och rörde oss hemåt. väl hemma så var vi båda helt slut och jag var tvungen att ladda min mobil och då visar det sig att laddaren har helt gått och dött medan vi vart borta så jag blir grymt förbannat och måste åka bort till media markt och köpa en ny. så efter lite vackra svårdomar och hot så följer nathalie med mig bort så att jag kunde köpa både ny laddare och hörlurar, så just nu sitter vi i varsin säng och är helt döda och inte orkar göra något.
så det här är vad vi har gjort idag, hoppas att er dag har vart lika spännande som vår ;)
här kommer lite bilder:
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0